Produkcja nowoczesnych silników odrzutowych, jest skomplikowanym i czasochłonnym zadaniem. W obecnej chwili silniki powinny być bardziej wydajne, lżejsze, mocniejsze, a jednocześnie coraz cichsze i bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Spełnienie wszystkich wytycznych i regulacji jest sprawą niezwykle trudną i wymaga, by proces produkcji był powtarzalny i precyzyjny czego efektem ma być produkt finalny zgodny z założeniami.

Krytycznym elementem silnika odrzutowego jest łopatka turbiny wysokiego ciśnienia (HPT). Są to części specjalnie odlewane z nadstopów na bazie niklu, przeznaczone do pracy w środowisku o temperaturze powyżej ich temperatury topnienia. Części te umieszcza się w najbardziej newralgicznym miejscu silnika- łopatki w obszarach niskiego ciśnienia także obarczone są dużymi naprężeniami.

Dzięki specjalnym technikom wytwarzania, takim jak metody krzepnięcia kierunkowego i produkcji monokryształów, w połączeniu z zaawansowanymi układami chłodzenia, turbulatorami i powłokami, części te mogą przetrwać w bardzo trudnym środowisku, cały czas obracając się z prędkością kilkudziesięciu tysięcy obrotów na minutę.
Podczas wytwarzania najbardziej złożonych i kluczowych dla bezpieczeństwa części istnieje jedna zasada- im trudniejsze zadanie produkcyjne tym bardziej istotny jest proces badań.
Są to skomplikowane odlewy, które ulegają porowatości, pęknięciom, wtrąceniom, skurczowi, pęcherzom gazowym, itp.

Badania niszczące a badania nieniszczące

Jedną z opcji jest badanie niszczące krytycznych struktur wewnętrznych tych części, jednakże potrzeba do tego dużych próbek, co jest czasochłonne, drogie i niewykonalne na 100% części. Nie we wszystkich przypadkach jest to możliwe. Zastosowanie techniki badań radiograficznych, jako techniki nieniszczącego badania okazuje się najlepszym narzędziem do wykrywania wad odlewniczych. Obrazy rentgenowskie umożliwiają inspektorowi weryfikację i kontrolę procesu produkcyjnego, sprawdzanie wymagań wymiarowych (przed obróbką mechaniczną i po niej), a nawet pozwalają sprawdzać, jakość spawania przy zabiegach konserwacyjnych.

źródło: YXLON International GmbH http://info.yxlon.com/blog 

Casp System Dofinansowanie
Wdrożenie systemu klasy B2B automatyzującego procesy biznesowe zachodzące pomiędzy CASP System i Partnerami biznesowymi firmy.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2002 - 2021 © Copyright Caspsystem www.caspsystem.pl / Polityka prywatności / Zastrzeżenia prawne / Kontakt
Beam IT